Känner du till Nyheter24, nyhetssajten som under de senaste åren utmanat gammelmedia och klättrat på listorna över de mest välbesökta sidorna? Douglas Roos, även känd som mediejesus, skapade tillsammans med Patrik Sandberg denna sida och sedan dess har populariteten bara växt. Bolaget har över 20 anställda journalister och i slutet av 2015 visade mätningar på 1,5 unika besökare per vecka, en bedrift som gör dem till Sveriges tredje största nättidning. Mediejesus, ett smeknamn myntat av Rolf Van Den Brink på hans blogg, kommer ifrån starten av Nyheter24 i 2008 då Van Den Brink såg Douglas Roos på den populära restaurangen Riche.
Douglas Roos, Mediejesus, har lång erfarenhet och många lyckade projekt på sitt CV. Han har bland annat varit Sverigechef på företaget Ladbrokes, världens största vadslagningsfirma. Roos är också utbildad jurist och har arbetat som EG-rätt på EU-kommissionen i Belgiens huvudstad Bryssel. Han är också serieentreprenör och har startat företag inom hotellverksamhet, medicinteknik och fastigheter. Han har också medverkat i den svenska versionen av den mycket populära tv-serien Draknästet. Där presenteras ett antal idéer för investerare och om de nappar så får entreprenörerna tillgång till nätverk och finanisering utan att behöva ta företagslån eller låna pengar på annat sätt. Roos var en av dem under seriens andra säsong, presenterad som skapare av Nyheter24. Sidan som är en av de mest lyckade satsningarna för Roos fortsätter att röna framgångar.
Mediejesus och Nyheter24 historia
Pratet om mediejesus Roos tog fart i 2008 och det skulle inte dröja länge innan webbplatser registrerades. Den 30 september 2008 öppnades portarna för Nyheter24 och hade då Aaron Israelson som redaktör. Sedan 2014 är Henrik Eriksson chefsredaktör och Totte Löfström är debattchef. Två år efter sin lansering belönades Nyheter24 med utmärkelsen ”Årets Dagstidning” av Tidningsutgivarna och Medievärlden. Sidan har även fått kritik, främst i början, för att ha oavlönade praktikanter och därmed bryta mot kollektivavtalen och bidra till en lönedumpning bland svenska journalister. I mitten av 2015 utsågs sidan till Sveriges 123 mest populära webbplats, oavsett kategori, av analysverktyget Alexa.