I en tid då reklam för spelcasinon ökar drastiskt kanske det är värt fundera på hur reklam fungerar i relation till dem. Ett onlinecasino är trots allt endast ett företag som vill lyckas i ett hav av konkurrenter. Om vi då tar ett onlinecasino som exempel, vilka möjligheter har man där? I Sverige får man exempelvis inte göra reklam för casinospel i tv, det hindrade dock inte tv-reklamen för spel att stiga med 90% mellan år 2014 och 2015, vilket är möjligt eftersom spelbolagen står utanför svensk lagstiftning. De flesta företagen gick runt lagen genom att annonsera i kanaler som inte sänds ifrån Sverige, vilket är fullt lagligt.
De flesta casinon som gör reklam har inte licens att verka i Sverige. Det är dock ännu en detalj som lätt går att komma runt. Du behöver endast inneha en licens på exempelvis Malta och efter det kan du sätta upp ditt företag på internet och välkomna svenska spelare. Ett onlinecasino kan också vara mer kreativt i sin marknadsföring och rikta in sig på sociala medier och bland annat göra reklam på Instagram och sportarrangemang. Det blir alltmer populärt för företag att samarbeta med kändisar och exponera sina produkter och tjänster genom deras bloggar och privata konton på sociala medier, allt mot en överenskommen handpenning eller liknande.
Onlinecasino – framtiden i Sverige
Det statligt ägda Svenska Spel har återkommande gjort uttalanden om den rådande marknaden och har själva ansökt till regeringen om att få starta sin egen verksamhet. Att Svenska Spel startar ett online casino med enarmade banditer tyder på hur potent marknaden är och det underhållningsvärde som finns att hämta för spelare runt hela världen. Nya siffror visar att över 100 000 stycken spelar på nätcasinon i Sverige och det mesta tyder på att siffrorna kommer att öka ännu mer i framtiden. Det kommer bli intressant att se om Svenska Spel kan erbjuda ett bra alternativ mot de utländska speljättarna och locka spelare att välja dem istället.